Kas ir eParaksts, kā iegūt un izmantot?
Cik vēlies aizņemties?
3000
Kad plāno atdot?
120 mēn.

89.91 €/mēn.

Ikmēneša
maksājums

Kredīts Tev

Latkredits Blogs

Jaunumi finanšu nozarē, mūsu pakalpojumi un ikdienas padomi darbībās ar finansēm

Atgriezties uz sākumu
Padomi 29.01.2024

Kas ir eParaksts, kā iegūt un izmantot?

eParaksts ir virtuālais paraksts, kas palīdz elektroniskajā vidē parakstīt dokumentus, kā arī apliecināt identitāti. Mūsdienu digitālajā pasaulē tas ir svarīgs rīks, jo nodrošina identitātes apliecināšanu digitālajā vidē tā, kā to klātienē nodrošina personu apliecinošs dokuments, līdz ar to cilvēks ar eParakstu var iegādāties preces un saņemt pakalpojumus internetā, neizejot no mājas.

Uzziniet vairāk par to, kā atvieglot savu ikdienu - šajā rakstā skaidrojam, kas ir eParaksts, tā priekšrocības, darbības tehnoloģiju, drošību un citus biežāk uzdotos jautājumus.

eParaksta definīcija un veidi

eParaksts ir pašrocīgs paraksts elektroniskiem dokumentiem, kā arī rīks, kas ļauj apliecināt savu identitāti digitālajā vidē. Šobrīd eParakstu uztur un nodrošina VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” un ir vienīgais uzticamības pakalpojumu sniedzējs Latvijā.*

*eParaksta definīcija no eparaksts.lv.

Pastāv dažādu veidu eParaksti:

eParaksts eID

eID karte ir Latvijas Republikā izsniegts personu apliecinošs dokuments, ko izsniedz Pilsonības un migrāciju lietu pārvalde. Saņemot eID karti, tiek izsniegta arī eParaksta izveides instrukcija un PIN informācija.

Lai parakstītu dokumentus vai apliecinātu savu identitāti, jābūt aktivizētiem eParaksta sertifikātiem, nepieciešams kartes lasītājs un bezmaksas programmatūra. Pieejams privātpersonām.

eParaksts mobile

Mobilā lietotne, kuru iespējams lejupielādēt viedierīcē App Store (iOS) vai Google play (Android) veikalā. Lai saņemtu e-paraksts mobile, jāaizpilda pieteikums mobile.eParaksts.lv - pieteikuma aizpildīšanai nepieciešams personu apliecinošs dokuments, eID karte vai pase. Pēc tam jāsagaida kurjers un jāparaksta līgums klātienē. Pieejams privātpersonām.

eZīmogs un eZīmogs+

Uzņēmuma vai iestādes dokumentam pievienots paraksts, kas neaizstāj uzņēmuma vai iestādes pārstāvja parakstu, bet apliecina elektroniskā dokumenta piederību (izcelsmi) konkrētai organizācijai, kā arī tā satura nemainīgumu un precīzu eZīmogošanas laiku. Pieejams juridiskām personām.

eParaksta juridiskais statuss un normatīvie akti

Ar eParakstu parakstītam dokumentam ir tāds pats juridisks spēks kā ar roku parakstītam papīra formāta dokumentam. Tomēr der atcerēties kādu niansi - gadījumos, kad dokuments jāparaksta divpusēji, juridiskais spēks parakstītajam dokumentam būs tikai tad, ja abas puses būs parakstījušas vienā vidē un formātā.

eParaksta personas datu pārzinis ir valsts akciju sabiedrība “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs”. LVRTC nodrošina, ka, izmantojot eParakstu, personas dati tiek apstrādāti saskaņā ar Latvijas Republikā spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, Vispārīgo datu aizsardzības regulu un citiem piemērojamajiem tiesību aktiem privātuma un datu apstrādes jomā.

eParaksta izmantošanas priekšrocības

Iespēja iegādāties preces un saņemt pakalpojumus attālināti

Attīstoties tehnoloģijām, arvien vairāk cilvēku vēlas iegādāties preces un saņemt pakalpojumus attālināti, un eParaksts šādu iespēju nodrošina. Ar eParaksta palīdzību var, piemēram, neizejot no mājas pieteikties dažādiem finanšu pakalpojumiem, kā patēriņa kredīts vai kredītu apvienošana.

Iespēja apliecināt savu identitāti attālināti

Digitālajā vidē ik uz soļa nepieciešams apstiprināt savu identitāti - eParaksts ir integrēts vairāk nekā 340 organizāciju informācijas sistēmās vai portālos, līdz ar to, lai apliecinātu savu identitāti, nav nepieciešams iesniegt personu apliecinoša dokumenta kopiju vai iet ārpus mājas, lai uzrādītu personu apliecinošu dokumentu klātienē.

Iespēja parakstīt dokumentus attālināti

Ir cilvēki, kam ikdiena sastāv no daudz un dažādu dokumentu parakstīšanas - eParaksts ir iespēja to izdarīt ātri un ērti, neizejot no mājas. Iespēja parakstīt dokumentus elektroniski var būt nepieciešama gan darba vajadzībām, gan, piemēram, iegādājoties auto no privātpersonas.

Draudzīgums dabai

eParaksts ļauj atteikties no papīra dokumentu kaudzēm - papīra lapu vietā parakstot elektroniskus dokumentus, pasaudzēti jau vairāk nekā 30 tūkstoši koku, tādējādi eParaksts ir ļoti draudzīgs risinājums videi.

eParaksts ir ļoti efektīvs risinājums, jo viss, kas nepieciešams, lai to izmantotu, ir viedierīce un interneta pieslēgums. Lielisks piemērs - Covid19 pandēmija, kad lielākā daļa cilvēku strādāja no mājām, daudzi veikali un pakalpojumu centri bija slēgti, kā arī bija aizliegts pulcēties. Tiem cilvēkiem, kam bija eParaksts, ikdiena neapstājās, jo bija iespēja visu sev nepieciešamo nokārtot elektroniski. Jāņem vērā, ka kopš pandēmijas preču un pakalpojumu pieejamību elektroniski nodrošina arvien vairāk cilvēku un uzņēmumu, liela daļa turpina darboties tikai elektroniskajā vidē, līdz ar to e-paraksts kļūst arvien aktuālāks.

Kā strādā eParaksts?

e-Identifikācijas līdzeklis sastāv no personas – eParaksta lietotāja –  privātās un publiskās atslēgas, kā arī sertifikāta. Piekļuve privātajai atslēgai tiek aizsargāta ar PIN kodu un glabāta drošā nesējā (viedkartes čipā, vai programmatūras/telefona drošības čipā mobilajā telefonā). Pakalpojuma sniedzējs nodrošina fizisko personu datu aizsardzības kopumu, kas ir aprakstīts Uzticamības pakalpojumu sniegšanas noteikumos un Privātuma politikā.*

*eParaksta tehnoloģijas apraksts no eparaksts.lv

LVRTC regulāri tiek veikti auditi, kuros ārēji neatkarīgi auditori pārbauda procesus un pakalpojumus, izsniedzot drošības sertifikātus.

Kā strādā eParaksts mobile?

eParaksts mobile ir mobilā lietotne viedtālrunī. Lai izmantotu eParaksts mobile, sākumā nepieciešams noslēgt līgumu par pakalpojuma izmantošanu. eParaksts mobile iespējams saņemt tikai atrodoties Latvijas teritorijā.

eParaksts mobile saņemšana un lietošana ir bez maksas. Ar tā palīdzību var apliecināt identitāti dažādās platformās, apstiprināt maksājumus internetbankā un parakstīt dokumentus eparaksts.lv un lietotnē eParakstsLV. Lai paveiktu kādu no šīm darbībām, jāzin PIN1, lietotāja numurs un eParaksta parole. Darbības iespējamas tikai pēc veiksmīgi veiktas autentifikācijas - tad, apliecinot identitāti, apstiprinot maksājumu vai parakstot dokumentu, atvērsies jauns logs, kurā tiks lūgts ievadīt eParaksts mobile paraksta paroli.

Drošība

No datu uzglabāšanas un sistēmas darbības viedokļa eParaksts ir drošs, jo pakalpojumu nodrošina uzticamības pakalpojumu sniedzējs, ievērojot stingras drošības procedūras un normatīvus, kas reglamentē šo darbību. Visi eParaksta veidi un sistēma atbilst jaunākajai ES regulai (eIDAS regula) un drošības prasībām. Šobrīd Latvijā vienīgais uzticamības pakalpojumu sniedzējs ir VAS “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs”.*

*Informācija no eparaksts.lv

Tomēr, lai eParaksta lietošana būtu droša, arī pašam lietotājam vajadzētu ievērot dažādus piesardzības pasākumus. Pāris padomi, kā pasargāt sevi un savus datus:

  • Nepierakstiet eParaksta lietotāja numuru, paroli un PIN uz lapas! Nozaudējot to, pastāv risks, ka šī informācija kļūs pieejama kādam citam, kas to var izmantot ļaunprātīgos nolūkos.
  • Nelietojiet eParakstu publiskā un koplietojamā datorā/telefonā!
  • Beidzot darbu portālā eparaksts.lv, nospiediet pogu ''Iziet''!
  • Nekādā gadījumā nenododiet savu eID karti un PIN informāciju citai personai!

Biežāk uzdotie jautājumi

  • Kurš eParaksts ir man piemērotākais?

Kopumā pastāv divi eParaksts rīki: eID karte un eParaksts mobile. Lai izvēlētos sev piemērotāko, vajadzētu noskaidrot, kas nepieciešams, lai lietotu katru no tiem, pēc tam izvērtējot tā atbilstību savām ikdienas vajadzībām un paradumiem.

  • Kā iegūt eParaksts mobile?

Sākumā nepieciešams aizpildīt pieteikumu mobile.eParaksts.lv - tam nepieciešama eID karte vai pase. Pēc tam jāgaida kurjers, kurš pārliecināsies par identitāti un izsniegs līgumu klātienes parakstīšanai. Pec līguma parakstīšanas divu darba dienu laikā tiks saņemts apstiprinājuma e-pasts no LVRTC (eparaksts@eparaksts.lv), un tad būs iespējams izveidot savu e-Identitāti un parakstu.

  • Kā atjaunot eParaksts mobile, ja ir mainīta viedierīce?

Mūsdienās viedierīces tiek mainītas visai bieži, savukārt eParaksts mobile ir daudzu cilvēku neatņemama sastāvdaļa, tādēļ var būt vajadzība to nomainīt pēc iespējas ātrāk. Lai to izdarītu, nepieciešama internetbanka vai eParaksts mobile iepriekšējā ierīcē/eID/eParaksts karte - jāatver eparaksts.lv un jāpārliecinās, ka ir apstiprinātas līguma izmaiņas. Ja tas tiek darīts ar internetbankas palīdzību, jaunajā ierīcē jālejupielādē lietotne eParaksts mobile, jāpierakstās ar internetbankas datiem un jāveido jauna e-Identitāte. Savukārt, ja tas tiek darīts ar iepriekšējās ierīces palīdzību, sākumā jāanulē e-Identitāte, pēc tam jaunajā ierīcē jālejupielādē lietotne eParaksts mobile un jāveido jauna e-Identitāte, skenējot kvadrātkodu.

  • Kā atvērt/pārbaudīt eParakstītu dokumentu eDoc vai Asice formātā?

Dokumentus šādā formātā var atvērt portālā eparaksts.lv un programmā eParakstītājs 3.0. Lai atvērtu un pārbaudītu elektroniski parakstītus dokumentus, nav obligāti jābūt eParaksta lietotājam - to bez maksas var izdarīt jebkura persona. Jāatver eparaksts.lv, jāizvēlās funkcija ''Pārbaudīt vai parakstīt'' un jāaugšupielādē dokumentu. Tad atvērsies jauns logs, kur būs pieejama informācija par parakstītā dokumenta derīgumu, laiku, kā arī par dokumenta parakstītāju.

 

Attīstoties tehnoloģijām, eParaksta loma kļūst arvien nozīmīgāka, tādēļ, ja Jums tā vēl nav, iesakām to izveidot, jo tas var palīdzēt atvieglot ikdienu. eParaksts saistīts ar dažādām niansēm, tādēļ ne visi zin un saprot, kas ir e-paraksts un kā to lietot, taču gan klātienē (piemēram, PMLP nodaļās), gan elektroniskajā vidē pieejami daudz un dažādi materiāli, kas palīdzēs izglītoties, lai veiksmīgi uzsāku un integrētu eParakstu savā ikdienā. Lai izdodas!

Atgriezties uz sākumu